Hur få till hållbart lärande utifrån webbutbildningar?
Nysläppt rapport om användning av webbutbildningar inom äldreomsorg, och hur man kan få kunskapen att ”fastna” bättre.
Hur kan webbutbildningar bidra till ett hållbart lärande och kompetensutveckling inom äldreomsorgen? Hur får man till ett bättre lärande utifrån dem? Med dessa frågor som utgångspunkt har Nestor genomfört en enkät- och intervjustudie med chefer och medarbetare inom äldreomsorgen i södra Stockholm för att reda på deras syn kring lärande, webbutbildningar och eventuella förbättringsmöjligheter. Undersökningen är nu sammanställd i en FoU-rapport. Här finns konkreta medskick till verksamheter som vill ha tips på förutsättningar för ett mer effektivt och varaktigt lärande. Det handlar bland annat om vikten av en stöttande lärandemiljö, insikten att chefen är central i frågor som rör arbetsplatslärande och att kombinera formellt och informellt lärande.
Rapporten heter: ”Webbutbildningar inom äldreomsorgen – en väg till kompetens- och verksamhetsutveckling?” Författare: Linda Nyholm, Milja Ranung, Helena Viberg (2025)
Videoklipp, Milja Ranung svarar på frågor om rapporten (Vimeo) >