Hemligheten bakom välbesökta äldremässor
En gång om året träffas anordnare av äldre-, senior- och anhörigdagar i södra Stockholm för att utbyta idéer. Häromdagen träffades de på Nestor.
Vad är hemligheten bakom välbesökta äldre-, senior- och anhörigdagar? Häromdagen träffades ett 10-tal samordnare för äldremässor och anhörigdagar i södra Stockholm för att diskutera och ge varandra idéer och uppslag. Det blev diskussioner om föredragshållare, teman, budget och marknadsföring.
Att anlita kändisar som dragplåster kan vara ett säkert kort. Till Nackas äldredagar har exempelvis Mark Levengood anlitats och i Huddinge bjöds Yngve Gustafsson, professorn och geriatrikern från Umeå, in och drog fulla hus. Om kommunen inte lyckas få till ett bra pris blir sådant självklart dyrt.
En av deltagare säger att de sällan tar in kändisar som dragplåster på deras evenemang. De kör hellre lokala trubadurer som inte kostar så mycket och som gärna vill uppträda. På Huddinges anhörigdagar utses varje år en person eller verksamhet som har gjort bra insatser för äldre i kommunen av en jury. Det har blivit populärt, berättar Huddinges frivilligsamordnare som var med och drog igång det hela.
– Jag tycker att man ska våga dra igång nya idéer och testa i det lilla. Det är roligt när det fungerar.
Vilka teman kan fungera på den här typen av evenemang, utan att det kostar skjortan?
– Lokala politiker är bra att få med. Det ger tyngd och det är en sorts gåva till besökarna som kan ställa frågor direkt till politikerna. Det är många som vill prata med politiker.
Och varför inte bjuda in biståndshandläggare som berättar om hur de arbetar, som en av kommunerna gjort? Eller ta in jurister från några olika begravningsbyråer som kan svara på juridiska frågor. I en av kommunerna gjordes en specifik temadag, ”Boendedagen”, dit företrädare för olika vård- och omsorgsboenden bjöds in tillsammans med stadsdirektören.
Vanliga teman är kost, hälsa, motion och liknande. I Södertälje gjordes dock ett avsteg.
– Vi bestämde hos oss att vi inte skulle ta upp träning och hälsa på vår äldredag. Vi tycker att det finns så mycket om det ändå och vi ville satsa på umgänge och underhållning.
En av kommunerna brukar välja ett tema och efter det välja föreläsare och utställare till det. Temat ”Gränslöst” är ett exempel.
Och så bokborden med utställare, hur kan man tänka nytt här?
– Hos oss måste utställarna ha någon typ av aktivitet vid sina bord, för att något ska ”hända” och folk ska prata med varandra.
Locka besökare
Hur bra idéer och föreläsare som än erbjuds måste folk känna till evenemanget. Det kan göras genom annonsering i lokaltidningar, dela ut flyers på stan och göra reklam på bibliotek, mataffärer, apotek och vårdcentraler. På en av kommunernas större kommundag, för alla medborgare, arrangeras en löprunda på några hundra meter för att uppmärksamma värdet av anhörigas insatser, för att rikta ljuset på anhörigfrågor.
Nätverket träffas en gång om året och har funnits i Nestors regi sedan några år tillbaka då MSB:s kampanj Peppar peppar, om äldres säkerhet, utvecklades i regionala fallpreventionskampanjer. Och som sedan övergick till Socialstyrelsens kampanj Balansera mera. Karin Högstedt, projektledare på Nestor driver nätverket sedan dess.